Jak radzić sobie z uczuciami w czasie pandemii i domowej izolacji.
Materiały dla uczniów;
w tym na portalach społecznościowych.
Nie wszystkie wiedzą, że
zamieszczanie bardzo osobistych danych,
zdjęć, może być wykorzystane przez
nieuczciwych ludzi,
w tym także kolegów szkolnych.
Kulę ziemską opanowała pandemia. Nigdy wcześniej
cały świat, a wraz z nim my, nie znaleźliśmy się w sytuacji tak wszechstronnej
izolacji, a jednocześnie codziennej obawy o zdrowie nasze i naszych bliskich. W
obecnej chwili w każdym domu rozmawiamy o koronawirusie. Młodsze dzieci nie
bardzo rozumieją co się dzieje, dlatego osoby dorosłe powinny im wyjaśnić w
przystępny sposób trudną sytuację. Z drugiej strony, w przypadku dzieci
starszych, równie ważne jest zwrócenie uwagi na poczucie odpowiedzialności i
ograniczenie ryzykownych zachowań. Podstawową kwestią jest tutaj
redukcja lęku. Dzieciom zarówno starszym jaki młodszym udzielają się stany
emocjonalne rodziców, szczególnie strach o zdrowie, obawy o przyszłość, jak też
frustracje związane z koniecznością izolacji. Dlatego w postępowaniu dorosłych
ważne jest ujawnianie racjonalnych zachowań i nie uleganie panice.
Uczniowie nie możecie chodzić do szkoły na zajęcia, ale
możecie skorzystać z technologii informatycznych, które pozwalają komunikować
się na różne sposoby. Nie jest to dla Was coś nowego, ponieważ na co dzień
korzystacie z Internetu w szerokim jego pojęciu.
Uczniowie klas ósmych przed Wami duże wyzwanie -
czeka Was ważny egzamin, który w dużym stopniu zadecyduje o
Waszej przyszłości. Dlatego ten czas powinniście wykorzystać
maksymalnie na powtórzenie wiadomości i bieżącą naukę.
Oprócz zdalnej nauki i prac domowych pozostaje
jeszcze czas na przyjemności, rozrywkę, rozwijanie pasji i zaineresowań
.W zaciszu domowym, mając dostęp do Internetu, możecie miło i pożytecznie
spędzić wolny czas.
Wybrać się na wirtualne wycieczki nie tylko po Polsce, ale
po całym świecie. Zwiedzić piękne miejsca i odwiedzić nieznane miasta, wstąpić
do muzeów i obejrzeć ciekawe zabytki kultury.
http://www.sdksanok.pl/aktualnosci,wystawy,984-muzea-i-galerie-calego-swiata-online.html
Można odwiedzić Narodową Bibliotekę Cyfrową ”Polona” i
skorzystać z bogatych jej zasobów: książek, czasopism, rękopisów, map
i atlasów.
Poza tym można obejrzeć na YT dużo ciekawych filmów,
spektakli teatralnych i teatrzyków dla najmłodszych. Możecie posłuchać
ulubionej muzyki, odkryć coś nowego, na co wcześniej brakowało Wam czasu.
A dla ciała? Możecie sami wykonywać różnorodne ćwiczenia fizyczne.
W tym trudnym czasie bardzo ważne jest również odpowiednie i zdrowe odżywianie
się, sen, odpoczynek oraz higiena osobista.
Myślę, że to nowe doświadczenie jest dla nas wszystkich
lekcją z której musimy wyciągnąć wnioski i poniekąd nauczyć się żyć w innej i
trudnej sytuacji. Miejmy nadzieję, że w niedługim czasie wszystko wróci do
normalności a my powrócimy do naszej szkoły.
Do zobaczenia!
Pedagog szkolny
Agnieszka Bieleń
Treści przeznaczone dla rodziców dzieci młodszych.
Wielu Rodziców zgłasza problemy, które mają w codziennym
życiu podczas przymusowej kwarantanny, w której znaleźliśmy się wszyscy. Dzieci
przejawiają wiele obaw i frustracji związanych z zaistniałą sytuacją. Dlatego,
próbując Państwu w jakiś sposób pomóc, przesyłam artykuł, który być może ułatwi
zarówno zrozumienie Waszych dzieci, pomoże zorganizować im czas, który muszą
spędzać w domu, jak też podpowie, jak rozmawiać z najmłodszymi o epidemii.
Będzie to dla mnie wielką radością, jeżeli chociaż niektóre ze wskazówek okażą
się Państwu przydatne w codziennym funkcjonowaniu w obecnej rzeczywistości.
6 sposobów dla rodziców,
jak wspierać dzieci podczas epidemii koronawirusa.
UNICEF rozmawiał z dr Lisą Damour, doświadczoną psycholog dla młodzieży,
felietonistką „New York Times” i matką dwóch córek, o tym jak stworzyć poczucie
normalności w domu w czasach epidemii COVID-19.
Epidemia koronawirusa wywołuje w nas uczucia takie jak lęk, stres i niepewność.
Zwłaszcza dzieci silnie je odczuwają. Chociaż każde dziecko inaczej radzi sobie
z takimi emocjami, to w obliczu zamkniętej szkoły, odwołanych wydarzeń i izolacji
od przyjaciół, będą musiały czuć wsparcie i miłość najbliższych. Teraz bardziej
niż kiedykolwiek. Oto 6 wskazówek, jak wspierać dzieci w tym trudnym czasie.
1. Bądź spokojny
Rodzice powinni spokojnie rozmawiać ze swoimi dziećmi o koronawirusie. Ważne,
aby powiedzieć dzieciom, o istniejącej możliwości, że ktoś z Was
w pewnym momencie będzie mieć objawy, które często są bardzo podobne do
przeziębienia lub grypy. Rodzice powinni zachęcać dzieci, aby informowały ich,
jeśli nie czują się dobrze lub gdy boją się wirusa. Tylko dzięki temu rodzice
będą mogli jak najszybciej im pomóc.
Zapewnij swoje dziecko, że choroba wywołana koronawirusem przebiega na ogół
łagodnie, szczególnie u dzieci i młodzieży. Należy również pamiętać, że wiele
objawów COVID-19 można leczyć. Warto przypomnieć dzieciom, że są rzeczy, które
możemy zrobić, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim najbliższym: często
myć ręce, nie dotykać twarzy i zostać w domu.
2. Trzymaj się rutyny
Dzieci potrzebują rutyny. Kropka. My, dorośli, musimy bardzo szybko opracować
zupełnie nowy plan dnia, aby przetrwać w tych trudnych czasach. Zdecydowanie
polecane jest stworzenie harmonogramu, który obejmuje zarówno czas na zabawę,
możliwość kontaktu telefonicznego z przyjaciółmi, a także czas „wolny od technologii”
i czas na prace domowe.
Musimy zastanowić się, co dla nas jest ważne i zbudować strukturę, która to
odzwierciedla. Dużym wsparciem dla naszych dzieci będzie zapewnienie
przewidywalnego dnia i świadomości, kiedy powinny się uczyć lub pracować w domu,
a kiedy mogą się bawić.
Dzieci w wieku 10-11 lat lub starsze powinniśmy starać się zaangażować w
przygotowanie planu dnia. Wtedy dajemy im możliwość zastanowienia się nad
czynnościami, które chciałyby wykonywać, a następnie pracujemy wspólnie nad
ostatecznym kształtem harmonogramu.
Jeśli chodzi o młodsze dzieci, to najlepiej zaplanować ich dzień tak, aby
najpierw zacząć od obowiązków (szkolnych i domowych), a następnie przeznaczyć
czas na zabawę. W przypadku niektórych rodzin robienie planu na początku każdego
dnia będzie najlepsze dla dzieci. Inne rodziny mogą uznać, że dobrze będzie
zacząć dzień nieco później po spaniu i wspólnym śniadaniu.
W przypadku rodziców, którzy nie są w stanie nadzorować swoich pociech w ciągu
dnia, najlepiej porozmawiać o harmonogramie z osobą, która opiekuje się nimi i
wypracować wspólny plan.
3. Pozwól dziecku odczuwać emocje
Wraz z zamkniętymi placówkami edukacyjnymi, odwołano szkolne przedstawienia,
koncerty, mecze i zajęcia, w których dzieci uczestniczyły na co dzień. Dlatego
po prostu pozwólmy naszym dzieciom na smutek: my, dorośli, patrzymy na tę
sytuację z perspektywy naszego życia i doświadczeń, a dla nastolatka to poważne
problemy. Wspieraj i okaż zrozumienie dla ich smutku i złości z powodu strat,
które opłakują. Jeśli masz wątpliwości jak się zachować, to empatia i wsparcie
są najlepszym rozwiązaniem.
4. Sprawdź, jakie informacje o koronawirusie docierają do Twoich dzieci
W mediach krąży wiele nieprawdziwych informacji na temat koronawirusa. Sprawdź,
co usłyszało Twoje dziecko lub co uważa, za prawdę. Nie wystarczy podać dziecku
faktów, ponieważ - jeśli uznało za prawdę coś co usłyszało wcześniej i połączy
to z nowymi informacjami od Ciebie - może dojść do nieporozumienia. Dowiedz
się, co Twoje dziecko już wie i wspólnie rozprawcie się z mitami. Jeśli dzieci
mają pytania, na które nie znasz odpowiedzi, możecie wspólnie odwiedzić strony
internetowe wiarygodnych instytucji państwowych lub organizacji takich jak
UNICEF czy Światowa Organizacja Zdrowia.
5. Stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu
W przeżywaniu trudnych emocji bardzo ważna jest równowaga między rozmową o
naszych odczuciach, a znajdywaniem rozrywki, która pozwoli rozproszyć myśli. Co
kilka dni możecie spędzać wieczór na wspólnej zabawie lub gotować razem
posiłki.
Nastoletniemu dziecku daj trochę swobody, jeśli chodzi o czas spędzony w
telefonie i na mediach społecznościowych. Dostęp ten jednak nie powinien być
nieograniczony. Zapytaj swojego nastolatka, jak możecie sobie z tym poradzić?
Niech zaproponuje harmonogram korzystania z telefonu i wspólnie zastanówcie się
nad planem dnia.
6. Kontroluj swoje zachowanie
To oczywiste, że dorośli są także zaniepokojeni sytuacją związaną z
koronawirusem. Jednak ważne, żebyśmy zrobili wszystko, co w naszej mocy, aby nie
dzielić się z dziećmi swoimi lękami i nie okazywać obawy. Może to oznaczać
powstrzymywanie emocji, co dla wielu okaże się bardzo trudne.
Pamiętajmy, że to rodzice zapewniają swoim dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Tę
sytuację możemy porównać do jazdy samochodem, gdzie dzieci to pasażerowie, a my
prowadzimy auto. Nawet, jeśli odczuwamy niepokój, nie możemy pozwolić, aby
udzielił się on najmłodszym.
Opracowała - Agnieszka Bieleń