Pedagog


Jak radzić sobie z uczuciami w czasie pandemii i domowej izolacji.

Materiały dla uczniów;


W czasie izolacji dzieciaki wiele czasu spędzają przy komputerach,

w tym na portalach społecznościowych.
Nie wszystkie wiedzą, że zamieszczanie bardzo osobistych danych,
zdjęć, może być wykorzystane przez nieuczciwych ludzi,
w tym także kolegów szkolnych.

Poniżej zamieszczam kilka filmików dla klas IV-VI:

https://www.youtube.com/watch?v=zki95SBh7Sg&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=3RMW8I-_byY&feature=emb_title

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=el29Xcd0Nkw&feature=emb_title

A dla starszych uczniów - niezwykle sugestywny film o uzależnieniu - jak dochodzi do uzależnienia, jak ono zmienia, a w ostateczności niszczy:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=rLHvyud1zYY&feature=emb_logo


TRUDNY CZAS IZOLACJI

Kulę ziemską opanowała pandemia.  Nigdy wcześniej cały świat, a wraz z nim my, nie znaleźliśmy się w sytuacji tak wszechstronnej izolacji, a jednocześnie codziennej obawy o zdrowie nasze i naszych bliskich. W obecnej chwili w każdym domu rozmawiamy o koronawirusie. Młodsze dzieci nie bardzo rozumieją co się dzieje, dlatego osoby dorosłe powinny im wyjaśnić w przystępny sposób trudną sytuację. Z drugiej strony, w przypadku dzieci starszych, równie ważne jest zwrócenie uwagi na poczucie odpowiedzialności i ograniczenie ryzykownych zachowań. Podstawową kwestią  jest tutaj redukcja lęku. Dzieciom zarówno starszym jaki młodszym udzielają się stany emocjonalne rodziców, szczególnie strach o zdrowie, obawy o przyszłość, jak też frustracje związane z koniecznością izolacji. Dlatego w postępowaniu dorosłych ważne jest ujawnianie racjonalnych zachowań i nie uleganie panice.

Uczniowie nie możecie chodzić do szkoły na zajęcia, ale możecie skorzystać z technologii informatycznych, które pozwalają komunikować się na różne sposoby. Nie jest to dla Was coś nowego, ponieważ na co dzień korzystacie z Internetu w szerokim jego pojęciu.

Uczniowie klas ósmych przed Wami duże wyzwanie - czeka  Was ważny egzamin, który w dużym stopniu zadecyduje o Waszej  przyszłości. Dlatego ten czas powinniście wykorzystać maksymalnie  na powtórzenie wiadomości i bieżącą naukę.

Oprócz zdalnej  nauki i prac domowych pozostaje jeszcze czas na przyjemności, rozrywkę, rozwijanie pasji  i zaineresowań .W zaciszu domowym, mając dostęp do Internetu, możecie miło i pożytecznie spędzić wolny czas.

Wybrać się na wirtualne wycieczki nie tylko po Polsce, ale po całym świecie. Zwiedzić piękne miejsca i odwiedzić nieznane miasta, wstąpić do muzeów i obejrzeć ciekawe zabytki kultury.

http://www.sdksanok.pl/aktualnosci,wystawy,984-muzea-i-galerie-calego-swiata-online.html

Można odwiedzić Narodową Bibliotekę Cyfrową ”Polona” i skorzystać  z bogatych jej zasobów: książek, czasopism, rękopisów, map i atlasów.

https://polona.pl/

Poza tym można obejrzeć na YT dużo ciekawych filmów, spektakli teatralnych i teatrzyków dla najmłodszych. Możecie posłuchać ulubionej muzyki, odkryć coś nowego, na co wcześniej brakowało Wam czasu.     
A dla ciała? Możecie sami wykonywać różnorodne ćwiczenia fizyczne.  
W tym trudnym czasie bardzo ważne jest również odpowiednie i zdrowe odżywianie się, sen, odpoczynek oraz higiena  osobista.

Myślę, że to nowe doświadczenie jest dla nas wszystkich lekcją z której musimy wyciągnąć wnioski i poniekąd nauczyć się żyć w innej i trudnej sytuacji. Miejmy nadzieję, że w niedługim czasie wszystko wróci do normalności a my powrócimy do naszej szkoły.

Do zobaczenia!
Pedagog szkolny
Agnieszka Bieleń


Drogie Dzieciaki!
Dzisiaj mamy światowy Dzień Ziemi. Warto zadbać o naszą planetę.
Mam nadzieję, że ta prezentacja będzie dla Was inspiracją:

https://view.genial.ly/5e9e0bf03b6beb0db86c908e/guide-dzien-ziemi?fbclid=IwAR1RC1Niz7VEE9O5Xa_L1HoCPqEu4exCs6ge75dJIS23CcDlcYdmpWvQlZc

Siedząc wiele godzin przed komputerem, zamknięci w domach,
izolowani od przyjaciół stajemy się coraz bardziej nerwowi,
czujemy napięcie.
Poniżej znajdziecie zestaw ćwiczeń antystresowych, prostych,  do wykonania o każdej porze dni:

 Zobacz  - Zestaw ćwiczeń antystresowych


Jak pomóc zrozumieć dziecku istotę koronawirusa i przekazać sposoby, w jaki sposób się go ustrzec.


Treści przeznaczone dla rodziców dzieci młodszych.

Masz tę moc! 


Dzień Dobry Państwu

Wielu Rodziców zgłasza problemy, które mają w codziennym życiu podczas przymusowej kwarantanny, w której znaleźliśmy się wszyscy. Dzieci przejawiają wiele obaw i frustracji związanych z zaistniałą sytuacją. Dlatego, próbując Państwu w jakiś sposób pomóc, przesyłam artykuł, który być może ułatwi zarówno zrozumienie Waszych dzieci, pomoże zorganizować im czas, który muszą spędzać w domu, jak też podpowie, jak rozmawiać z najmłodszymi o epidemii. Będzie to dla mnie wielką radością, jeżeli chociaż niektóre ze wskazówek okażą się Państwu przydatne w codziennym funkcjonowaniu w obecnej rzeczywistości.

6 sposobów dla rodziców,
jak wspierać dzieci podczas epidemii koronawirusa.
UNICEF rozmawiał z dr Lisą Damour, doświadczoną psycholog dla młodzieży, felietonistką „New York Times” i matką dwóch córek, o tym jak stworzyć poczucie normalności w domu w czasach epidemii COVID-19.

Epidemia koronawirusa wywołuje w nas uczucia takie jak lęk, stres i niepewność. Zwłaszcza dzieci silnie je odczuwają. Chociaż każde dziecko inaczej radzi sobie z takimi emocjami, to w obliczu zamkniętej szkoły, odwołanych wydarzeń i izolacji od przyjaciół, będą musiały czuć wsparcie i miłość najbliższych. Teraz bardziej niż kiedykolwiek. Oto 6 wskazówek, jak wspierać dzieci w tym trudnym czasie.

1. Bądź spokojny
Rodzice powinni spokojnie rozmawiać ze swoimi dziećmi o koronawirusie. Ważne, aby powiedzieć dzieciom, o istniejącej możliwości, że ktoś z Was
w pewnym momencie będzie mieć objawy, które często są bardzo podobne do przeziębienia lub grypy. Rodzice powinni zachęcać dzieci, aby informowały ich, jeśli nie czują się dobrze lub gdy boją się wirusa. Tylko dzięki temu rodzice będą mogli jak najszybciej im pomóc.
Zapewnij swoje dziecko, że choroba wywołana koronawirusem przebiega na ogół łagodnie, szczególnie u dzieci i młodzieży. Należy również pamiętać, że wiele objawów COVID-19 można leczyć. Warto przypomnieć dzieciom, że są rzeczy, które możemy zrobić, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim najbliższym: często myć ręce, nie dotykać twarzy i zostać w domu.

2. Trzymaj się rutyny
Dzieci potrzebują rutyny. Kropka. My, dorośli, musimy bardzo szybko opracować zupełnie nowy plan dnia, aby przetrwać w tych trudnych czasach. Zdecydowanie polecane jest stworzenie harmonogramu, który obejmuje zarówno czas na zabawę, możliwość kontaktu telefonicznego z przyjaciółmi, a także czas „wolny od technologii” i czas na prace domowe.
Musimy zastanowić się, co dla nas jest ważne i zbudować strukturę, która to odzwierciedla. Dużym wsparciem dla naszych dzieci będzie zapewnienie przewidywalnego dnia i świadomości, kiedy powinny się uczyć lub pracować w domu, a kiedy mogą się bawić.
Dzieci w wieku 10-11 lat lub starsze powinniśmy starać się zaangażować w przygotowanie planu dnia. Wtedy dajemy im możliwość zastanowienia się nad czynnościami, które chciałyby wykonywać, a następnie pracujemy wspólnie nad ostatecznym kształtem harmonogramu.
Jeśli chodzi o młodsze dzieci, to najlepiej zaplanować ich dzień tak, aby najpierw zacząć od obowiązków (szkolnych i domowych), a następnie przeznaczyć czas na zabawę. W przypadku niektórych rodzin robienie planu na początku każdego dnia będzie najlepsze dla dzieci. Inne rodziny mogą uznać, że dobrze będzie zacząć dzień nieco później po spaniu i wspólnym śniadaniu.
W przypadku rodziców, którzy nie są w stanie nadzorować swoich pociech w ciągu dnia, najlepiej porozmawiać o harmonogramie z osobą, która opiekuje się nimi i wypracować wspólny plan.

3. Pozwól dziecku odczuwać emocje
Wraz z zamkniętymi placówkami edukacyjnymi, odwołano szkolne przedstawienia, koncerty, mecze i zajęcia, w których dzieci uczestniczyły na co dzień. Dlatego po prostu pozwólmy naszym dzieciom na smutek: my, dorośli, patrzymy na tę sytuację z perspektywy naszego życia i doświadczeń, a dla nastolatka to poważne problemy. Wspieraj i okaż zrozumienie dla ich smutku i złości z powodu strat, które opłakują. Jeśli masz wątpliwości jak się zachować, to empatia i wsparcie są najlepszym rozwiązaniem.

4. Sprawdź, jakie informacje o koronawirusie docierają do Twoich dzieci
W mediach krąży wiele nieprawdziwych informacji na temat koronawirusa. Sprawdź, co usłyszało Twoje dziecko lub co uważa, za prawdę. Nie wystarczy podać dziecku faktów, ponieważ - jeśli uznało za prawdę coś co usłyszało wcześniej i połączy to z nowymi informacjami od Ciebie - może dojść do nieporozumienia. Dowiedz się, co Twoje dziecko już wie i wspólnie rozprawcie się z mitami. Jeśli dzieci mają pytania, na które nie znasz odpowiedzi, możecie wspólnie odwiedzić strony internetowe wiarygodnych instytucji państwowych lub organizacji takich jak UNICEF czy Światowa Organizacja Zdrowia.

5. Stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu
W przeżywaniu trudnych emocji bardzo ważna jest równowaga między rozmową o naszych odczuciach, a znajdywaniem rozrywki, która pozwoli rozproszyć myśli. Co kilka dni możecie spędzać wieczór na wspólnej zabawie lub gotować razem posiłki.
Nastoletniemu dziecku daj trochę swobody, jeśli chodzi o czas spędzony w telefonie i na mediach społecznościowych. Dostęp ten jednak nie powinien być nieograniczony. Zapytaj swojego nastolatka, jak możecie sobie z tym poradzić? Niech zaproponuje harmonogram korzystania z telefonu i wspólnie zastanówcie się nad planem dnia.

6. Kontroluj swoje zachowanie
To oczywiste, że dorośli są także zaniepokojeni sytuacją związaną z koronawirusem. Jednak ważne, żebyśmy zrobili wszystko, co w naszej mocy, aby nie dzielić się z dziećmi swoimi lękami i nie okazywać obawy. Może to oznaczać powstrzymywanie emocji, co dla wielu okaże się bardzo trudne.
Pamiętajmy, że to rodzice zapewniają swoim dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Tę sytuację możemy porównać do jazdy samochodem, gdzie dzieci to pasażerowie, a my prowadzimy auto. Nawet, jeśli odczuwamy niepokój, nie możemy pozwolić, aby udzielił się on najmłodszym.

Opracowała - Agnieszka Bieleń






 Szkoła Podstawowa w Odrzechowej             Witrynę prowadzi od 2007 roku Iwona Barna